Hospitality on site: een checklist

Vastgoedconcepten zijn niet meer weg te denken uit de Nederlandse vastgoedmarkt. In deze concepten, voor wonen, werken of zorg, zien we een aantal facetten telkens terugkomen. Denk hierbij aan services, community building en hospitality management.

Om te checken of er op gebied van hospitality management aan alles is gedacht, hebben wij de ultieme checklist samengesteld.

1. Hier moet je zijn

  • Is het gebouw goed te herkennen voor passerende auto’s en voetgangers?
  • Is het adresbord of huisnummer goed zichtbaar vanaf de straat?
  • Is de omgeving van het gebouw schoon, heel en veilig?

2. Een vlot begin

  • Is de parkeergarage en/of fietsenstalling schoon, heel en veilig?
  • Werkt de slagboom of toegangspoort naar behoren?
  • Is er een plekje voor mijn (elektrische) auto, (elektrische) fiets, motor of scooter?

3. Een kraakheldere route

  • Signing is everything. Dat begint al buiten het gebouw. Is de entree van het gebouw herkenbaar?
  • Is de bewegwijzering naar en in de parkeergarage duidelijk? Zijn alle parkeerlijnen en richtingspijlen leesbaar? Zijn er gemarkeerde voetpaden? Zijn er gereserveerde plekken voor mensen met een handicap?
  • Is er een duidelijke routing aangegeven in het gebouw? Weet de gebruiker gemakkelijk de weg te vinden?

4. Een passend ontvangst

  • Wordt er direct contact gemaakt door de host (met een glimlach 😊)?
  • Is de ontvangstruimte en de receptiebalie schoon, heel en veilig?
  • Sluit de sfeer van de ruimte aan bij het vastgoedconcept?
  • Voelt de beoogde doelgroep zich thuis in deze omgeving?
  • Zijn de tv-schermen voor narrowcasting, informatieborden, flyers up to date?

5. Jouw concept tot leven

  • Is er een match tussen de host en het betreffende concept/de beoogde doelgroep?
  • Is de host gastvrij, proactief, discreet, kundig, communicatief?
  • Wordt er proactief contact gemaakt? Bijvoorbeeld de deur openhouden voor een bewoner met zware boodschappen of een praatje maken met een vaste kantoorgebruiker?
  • Is de host op de hoogte van zaken die spelen in het gebouw en in de omgeving? Van onderhoudswerkzaamheden tot restaurant tips.
  • Wordt er doorgevraagd door de host (kan ik verder nog iets voor u doen)?

6. Stay in touch

  • Is er een all-in-one digitaal platform waar gebouwgebruikers en medewerkers met elkaar kunnen communiceren?
  • Is er een gemeenschappelijke ruimte, zoals een leestafel, gedeelde binnentuin of dakterras, waar gebouwgebruikers en medewerkers een praatje kunnen maken?
  • Staat het hele team (hospitality host, facilitair manager, schoonmaker, etc.) open voor contact met gebouwgebruikers?
  • Wordt er een relatie opgebouwd met de gebruiker? Denk aan kleine attenties zoals een handgeschreven verjaardagskaartje.

Natuurlijk is ieder gebouw uniek en kunnen de wensen en behoeften van gebruikers verschillen. Vul deze lijst daarom vooral aan met zaken die voor jou van toepassing zijn.

Meer weten?

Vrijblijvend sparren over het verbeteren van de hospitality beleving in jouw gebouw? The James Company helpt je graag verder. Neem contact met ons op. Vinden we leuk!

Deel dit artikel: